ANTERO, KOSKINEN
(1950)

Kuvanveistäjä Antero Koskinen asuu ja työskentelee Helsingissä. Koulutukseltaan hän on rakennusmestari, joka on hankkinut taidekoulutuksensa useilla kuvanveistokursseilla. 1990-luvulla hän antautui vihdoin kokonaan kuvanveistäjän uralle. Antero Koskinen on modernin kivenveistoperinteen jatkaja, jonka teoksille on ominaista tietty klassisuus ja rauhallisuus höystettynä ripauksella leikkimielisyyttä. Hän on toteuttanut useita julkisia veistoksia ja myös hautamuistomerkkejä.

Teos: Matto ja Pallo (2006)

Tiedot:

  • Spektroliitti ja graniitti
  • 350 x 160 x 100
  • Tammerinpuisto

Kuvaus:

Tampereen kaupunki osti veistoksen suoraan taiteilijalta vuonna 1961. Teoksen valmistumisajasta ei ole varmuutta, mutta todennäköisesti se kuuluu 1950-luvun tai 1960-luvun alun tuotantoon. Veistos sijoitettiin Pyynikin kirkkopuistoon vuonna 1963.
Suru kuvaa alastonta, jalkojensa päällä istuvaa naishahmoa hiukset valtoimenaan ja kädet kohotettuina kasvojen eteen. Taiteilija on varioinut samaa teemaa useissa eri veistoksissa. Tällaisia ovat esim. Karinaisten sankarimuistomerkki vuosilta 1951-52 ja omalle sukuhaudalle sijoitettu Genius Montanus -veistos vuodelta 1961, joka on edellisten naishahmojen modernisoitu versio.

Taidehistorioitsija Liisa Lindgren analysoi veistosta seuraavaan tapaan: ”Aaltonen osoitti teoksessa jälleen kerran klassisen tematiikan tuntemuksensa soveltaessaan traditionaalista murheen elettä sekä kreikkalaisen hautataiteen surijateemaa, aihetta, jota taiteilija oli tutkinut myös pienoisteoksissaan. Klassisella aiheella on jälleen myös kansallinen merkitys: naishahmo on tulkittavissa yhdistelmäksi Suomi-neitoa ja menetettyjä lapsiaan itkevää Niobea.”